1. Men, Sverige är väl redan jämställt?

Visst har du hört argumenten? Hört att Sverige ju är bäst i världen och att vi faktiskt redan är i mål och inte har något att klaga på?

Enligt en rapport från Världsbanken från 2019 var vårt land ett av fem länder som de klassade som jämställda. Men det behövs inte mycket googlande och sökande bland undersökningar och i statistik för att se att den utmärkelsen inte stämmer.

Att Sverige är bättre än många andra länder är däremot sant. Men statistik från bland annat EU visar att Sverige backar under senare år. Enligt Sveriges Kvinnoorganisationer är det tydligt att Tidöregeringen har försämrat svensk jämställdhet och att vi är långt ifrån i mål.

För hur kan vi kalla Sverige jämställt när x kvinnor slås ihjäl varje år av en man som de har eller har haft en relation till? När så många som fyra av tio har upplevt sexuellt våld? När flickors psykiska ohälsa skenar och när ensamstående mammor blir alltmer överrepresenterade i relativ fattigdom?

Att kalla Sverige för jämställt innebär att man inte har innebörden riktigt rätt för sig. Enligt Jämställdhetsmyndigheten betyder ordet att män och kvinnor har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter i livet.

Det är egentligen väldigt basalt – och något som borde vara självklart. Men samtidigt innebär det där med samma rättigheter och möjligheter något helt revolutionerande. För så är det ju inte i dag, något som bland annat SCB har uppmärksammat i den nyutkomna lathunden ”På tal om kvinnor och män”. Här finns statistik som visar på hur skevt det ser ut , i allt från makt till ekonomi och hälsa och obetalt hemarbete.

Det blir tydligt att jämställdhet inte är uppnått i samhället – liksom att det inte är en ”sidofråga” som bara berör vissa. Ojämställdheten finns i samhällets alla delar och genomsyrar allt.

Att vara för jämställdhet betyder alltså att man vill skapa rättvisa oavsett kön. Att vara för lika möjligheter och rättigheter är att vara feminist.

Vad kan du göra?

  • Prata med dina vänner, bekanta och din familj om vad jämställdhet betyder – egentligen. Visst är det självklart att de också är för att alla ska ha samma möjligheter och rättigheter – oavsett vilket kön man råkar ha?
  • Läs eller bläddra i SCB:s rapport ”På tal om kvinnor och män”.
  • Notera diskussioner om jämställdhet i din närhet, kommer påståenden upp om att Sverige redan är jämställt, eller att vi inte har något att klaga på? Kanske vill du kontra med fakta om att Sverige ännu inte är jämställt och att vi till och med backar

2. Vi måste börja med pengarna

50 år. Så kort tid är det sedan kvinnors ekonomi började bli jämställda männens i Sverige.

1971 infördes det första steget i särbeskattningen, det som gjorde att det inte längre var lönsamt för svenska hushåll att bara leva på mannens inkomst medan kvinnan var hemmafru. Och bara sex år tidigare, förbjöds så kallade kvinnolöner på arbetsmarknaden. Löner som automatiskt sattes lägre enbart baserat på vilken kön arbetstagaren hade.

Mycket har hänt sedan dess. Från att 60 procent av kvinnor hade jobb år 1970 jobbar i dag nästan lika många kvinnor som män (91 procent av kvinnor och 95 procent av män). Den allmänna förskolan och föräldraledigheten med de vikta månaderna som tillkommit sedan dess, har gjort stor skillnad för kvinnors ekonomi. Jämställdhetslagen som kom 1979 har förbjudit lönediskriminering. Diskrimineringslagen som gick ännu längre 2008, förbjuder all slags diskriminering baserat på bland annat kön.

Ändå är kvinnors ekonomi långt ifrån jämställd männens. Faktum är att till och med går åt fel håll när det kommer till samlade inkomster (sammanräknade löne- närings- och kapitalinkomster). En undersökning från Jämställdhetsmyndigheten visar att inkomstskillnaden år 2022 var 23,3 procent att jämföra med 22,1 år 2020. Framförallt beror ökningen på att kapitalinkomsterna har ökat mer bland männen.

Det är egentligen inte konstigt, men det behöver sägas att ekonomin är central för att uppnå jämställdhet. Det är pengarna som sätter ramarna för vilka val som går att göra. Som avgör möjligheterna att kunna bestämma över sitt eget liv, att vara fri, men också att kunna försörja barn och om man så vill, förverkliga sina drömmar.

Att pengar och välmående hänger ihop finns det gott om forskning och studier som visar på. Finansinspektionen visar exempelvis hur en högre inkomst ger en högre självupplevd hälsa. Inte så förvånande visar undersökningen hur hushåll med lägre inkomster upplever större oro och stress.  Här syns en tydlig koppling till jämställdhet, då kvinnor är överrepresenterade bland de som känner en stor oro och bland de som har lägre inkomster samt har en mindre buffert vid oförutsedda utgifter.

Ekonomi hänger ihop med makt, vilket kan tyckas självklart. Och här finns tydliga samband på alla nivåer i samhället. Det är betydligt vanligare att män har högre positioner jämfört med kvinnor. Den formella makten är således ojämställt, men samma sak gäller för den informella. För brist på pengar innebär samtidigt en större maktlöshet.  Ekonomin och traditionella könsroller försvårar systematiskt sett för kvinnor att kunna ta egna beslut, att styra sina liv och nå dit man vill.

Det går heller inte att prata om ett jämställt samhälle utan att se ekonomin som central. Ser man till Europa bedöms vinsterna för hela kontinenten vara enorma. Fram till 2050 skulle BNP för regionen öka med upp till 10 procentenheter om arbetsmarknaden blev mer jämställd. Skulle arbetsmarknaden i Sverige bli helt igenom jämställd beräknar OECD att BNP skulle öka med mellan 15 till 30 procent fram till 2040.

Ekonomin är alltså nyckeln för mer jämställdhet. Och för att få ekonomisk jämställdhet är ett jämställt arbetsliv avgörande.

Vad kan du göra?

  • Notera på vilket sätt jämställdhet, ekonomi och makt hänger ihop? Hur ser du det här sambandet i din vardag, på arbetsplatsen och i världen i stort?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: på vilket sätt avgör ekonomin hur jämställdheten ser ut i Sverige? Vad borde göras för att skapa mer ekonomisk jämställdhet – och vad skulle de konkreta vinsterna vara för sådana satsningar?

3. Vad har klass med jämställdhet att göra?

Ett jämställt samhälle innebär något drastiskt annorlunda än det vi lever i idag. Det innebär att alla kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter i livet och i samhällets alla delar. 

När statistik jämförs blir det tydligt att det är långt kvar.

Framför allt visar forskningen att kvinnor med högre inkomster mår bättre och är mer nöjda än kvinnor med lägre inkomster. I en undersökning från Folkhälsomyndigheten svarar en av åtta kvinnor med eftergymnasial utbildning att de har en bra hälsa, jämfört med fem av tio med förgymnasial utbildning. Kvinnorna med lägst utbildning backar till och med, till skillnad från samtliga andra grupper i samhället.

Att det finns ett samband mellan ekonomisk jämställdhet och välmående och livskvalitet är inte konstigt. 

Ändå utgår vi oftast ”bara” utifrån grupperna ”kvinnor” och ”män” när jämställdhet diskuteras i Sverige.  Problemet är att vi i sådana jämförelser missar hur skillnaderna beroende på klass ökar, främst inom gruppen kvinnor. Vi missar att tjänstemannakvinnorna går framåt medan arbetarkvinnorna står stilla eller backar, en verklighet som inte syns bland gruppen män. Detta visar inte minst rapporten ”800 år kvar till jämställdhet?” som Jämställdhetsinstitutet gav ut under hösten.

För att se de verkliga jämställdhetsproblemen krävs därför ett klassperspektiv. Det är helt enkelt omöjligt att skapa ett jämställt samhälle, utan att göra den kopplingen. Utan att särskilt förbättra för kvinnorna där behoven är som störst.

Det går inte att ”bara” satsa på att fler kvinnor utbildar sig eller blir chefer. Ett jämställt Sverige byggs underifrån, de med lägst inkomster, med sämst hälsa och arbetsvillkor behöver prioriteras för att nå målet om ett jämställt Sverige.

Vad kan du göra? 

– Reflektera över hur vanligt eller ovanligt det är att klass nämns i tex diskussioner om jämställdhet. Ser du något sammanhang där det vore särskilt viktigt att kombinera klass och kön för att faktiskt uppnå jämställdhet?

– Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Hur viktigt är klassperspektivet idag i Sverige? Borde vi prata mer om klass och när är det i sådant fall särskilt viktigt? Vad kan det tillföra exempelvis för att skapa mer jämställdhet?

4. Klass och kön avgör din löneinkomst

När vi ser samhället utifrån klass och kön blir det tydligt att det finns en stor skevhet.

Det blir tydligt att det finns en grupp som har det överlägset bäst av alla – män i tjänstemannayrken. ”Rapporten 800 år kvar till jämställdhet?” visar hur de redan år 2000 hade överlägset högst löneinkomster – och hur dessa har ökat markant över tid.

I genomsnitt får tjänstemannamän 44 000 kronor på lönekontot varje månad – efter skatt. Motsvarande för tjänstemannakvinnor är 34 000, för arbetarmän 32 000 och arbetarkvinnor 24 000 kronor.

Så stora är de faktiska inkomsterna av arbete beroende på kön och klass i Sverige idag. Hur kan man då förstå de här enorma löneinkomstskillnaderna?

För det första handlar det om grundlönerna, det vill säga det som är den överenskomna månadslönen.

Här vet vi att lönerna skiljer sig åt, beroende på utbildningskrav och erfarenheter. Men det är inte hela sanningen. Det finns en lönediskriminering på arbetsmarknaden, där löner ser olika ut beroende på kön, både inom samma yrke liksom inom samma sektor, något bland annat SCB visar. 

En annan viktig förklaring är att kvinnor jobbar mindre – och särskilt arbetarkvinnor. Dels tar kvinnor större ansvar för hem och familj (kvinnor tar tex sju av tio föräldradagar i föräldraförsäkringen), de är sjuka mer och de avslutar oftare sitt arbetsliv i förtid.

Den största förklaringen är dock deltids- och visstidsarbetet. LO visar i sina undersökningar att endast fyra av tio arbetarkvinnor har ett fast heltidsarbete, att jämföra med sju till åtta av tio bland övriga grupper.

Att löneinkomsten blir sämre med lägre grundlön och mindre arbetad tid är inte konstigt. Däremot ger det konsekvenser.  Särskilt när priserna på mat, energi och bostad har ökat lavinartat under de senaste åren. I LO:s rapport ”Arbetarhushållen i kristider” blir det tydligt att en vanlig familj går back med över tusen kronor i månaden under 2024.

En genomsnittlig undersköterska med en lön på 30 000 kronor i månaden, och som jobbar den genomsnittliga deltiden på 80 %, får 24 000 kronor innan skatt. Med 30 % i skatt innebär det 16 800 kronor i plånboken. 

Detta blir verkligheten. Detta utgör den faktiska ekonomiska ojämställdheten i Sverige.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över vilka skillnader du ser i din vardag där både klass och kön gör skillnad, tex i ekonomi, hälsa eller i möjligheter. 
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Varför ser arbetsförhållanden, villkor och anställningsförhållanden så olika ut beroende på klass och kön? Vad skulle behöva göras för att skapa en större rättvisa?

5. Hur stort är egentligen lönegapet i Sverige?

Svenska medier rapporterade tidigare i år om ökade löneskillnader i Sverige. Istället för 10 procents lönegap, hade det ökat med en tiondels procentenhet till 10,1 procent. Men vad skillnaden beror på och vad som bör göras blev det knappt någon diskussion om. Kanske för att statistiken är missvisande. Kanske för att den döljer de riktiga problemen.

 Det är Medlingsinstitutet som tar fram statistiken. Också kampanjen ”Lön hela dagen” används den här statistiken för att synliggöra när under arbetsdagen som kvinnor slutar jobba avlönat. Enligt Sveriges Kvinnoorganisationers uträkning förlorar kvinnor i genomsnitt 4 000 kronor i månaden jämfört med män.

Problemet med den här statistiken är att den inte synliggör de enorma löneklyftor som finns beroende på klass inom grupperna ”män” och ”kvinnor”. Här syns inte att tjänstemannakvinnor rusat iväg lönemässigt de senaste åren, medan arbetarkvinnor står stilla eller i viss utsträckning backar.

Här syns inte heller de faktiska löneskillnaderna, som beror på att arbetarkvinnor alltmer blivit överrepresenterade i otrygga anställningar och i korta deltidsanställningar, mer än en av fyra arbetarkvinnor jobbar deltid jämfört med knappt en av tio män i tjänstemannayrken. Nej, i statistiken räknas alla löner upp till heltids- och helårslöner, oavsett hur verkligheten ser ut. De 4 000 kronorna är därför en rejäl underskattning, landets arbetarkvinnor förlorar betydligt mindre än så i månaden jämfört med männen.

Det blir missvisande när Medlingsinstitutets lönegap presenteras utan diskussion om växande klasskillnader inom gruppen kvinnor (bland män går lönerna sakta men säkert i stället ihop). Dessutom blir det svårt att diskutera vilka lösningar som behövs för att sluta lönegapet. Utan ett klassperspektiv syns inte hur arbetsvillkor, arbetsmiljö och anställningsförhållanden påverkar lönen. Det blir också svårt att förstå ohälsan som är så stor beroende på klass och kön – kvinnor med förgymnasial utbildning har fyra gånger fler sjukdagar än tjänstemannamän.

Och även om löneskillnader finns inom gruppen tjänstemän, går utvecklingen tydligt åt rätt håll. Bland arbetarkvinnor syns inte alls samma positiva kurva, något bland annat ”800 år kvar till jämställdhet?” visar. 

Vad kan du göra? 

– Reflektera över vad Medlingsinstitutets statistik om kvinnors och mäns löner (uppräknade i heltid och helårsanställningar) kan få för konsekvenser. Vad missar vi när ekonomisk jämställdhet mäts på det här sättet?– Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vilka är de viktigaste åtgärderna som behöver göras för att minska det riktiga lönegapet i Sverige?

6. De minst jämställda – arbetarkvinnor med utländsk bakgrund

När det kommer till jämställdhet är det viktigt att se till de verkliga problemen i stället för att fastna i förenklingar och i sådant som snarare stjälper än hjälper.

När det kommer till jämställdhet kommer debatten ofta att handla om sådant som inte är det mest brinnande, utan snarare om symbolfrågor. För några år sedan klagade Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch på att jämställdhetsdebatten hamnat fel. Att den inte bör handla om menskonst eller genuspedagogik, utan om sådant som spelar roll på riktigt.

Det är viktigt att se att det ofta finns en agenda när partiföreträdare gör sådana utspel. I Buschs fall handlade det om att visa på att vänstern har fel, och att jämställdhet måste ses utifrån ett kristdemokratiskt perspektiv.

Men det finns en poäng i att peka på att symbolfrågor oftast inte är de som vi behöver utgå ifrån (även om tex genuspedagogik har stor betydelse för att skapa mindre destruktiva könsroller).

Att kombinera klass och kön skrev vi om tidigare. Men förutom dessa två faktorer behöver även ”etnicitet” läggas till, för att förstå de diskriminerande strukturerna kring ojämställdhet – liksom för att bygga fungerande lösningar.

Med ”etnicitet” menas etnisk bakgrund, dvs svensk eller utländsk. Och det handlar inte om att det skulle finnas nedärvda egenskaper, utan istället om ett statistiskt konstaterande att ursprung spelar roll när jämförelser görs mellan olika grupper.

I undersökning efter undersökning syns det här kristallklart. Kvinnor som dessutom har arbetaryrken och som dessutom har utländsk bakgrund har det allra svårast på alla ledder och bredder. 

Lönenivåerna är lägst (mer om detta senare), de otrygga anställningarna är vanligast och ohälsan är störst. Här finns det också skillnader beroende på ursprungsland, där det förenklat är värst för de som kommer från Afrika söder om Sahara och bäst för de som kommer från ett grannland, eller ett land i väst.

Orsakerna till den här strukturella diskrimineringen är flera. Dels finns det ren och skär diskriminering, vid exempelvis rekryteringar som flera undersökningar visar på. Men det kan också handla om att de som är relativt nyanlända inte har språkkunskaperna eller utbildningsbehörighet. Arbetslösheten är därför också större bland svenskar med utländsk bakgrund.

Ser man till de som jobbar blir det uppenbart att många fler är överutbildade här jämfört med personer med svensk bakgrund. Detta syns bland annat i rapporten ”800 år kvar till jämställdhet?” där personer med utländsk bakgrund systematiskt har sämre löneinkomster jämfört med de med svensk bakgrund baserat på utbildning.

I samhällsdebatten argumenteras det ofta för att familjestöd och socialförsäkringen behöver sänkas så att kvinnor med utländsk bakgrund ”ska komma i arbete”. Ansvaret för att ”integreras” och att ”komma ut på arbetsmarknaden” läggs ofta på de enskilda kvinnornas axlar. Men ser man till verkligheten så blir det tydligt att problemet inte är att kvinnorna inte arbetar. De kvinnor med utländsk bakgrund som har jobb tjänar betydligt mindre, både jämfört med männen som med kvinnor med svensk bakgrund.

Rapporten ”800 år kvar till jämställdhet?” visar att arbetarkvinnor med utländsk bakgrund bara tjänar lite drygt hälften av männens löneinkomster. De till och med backar, relativt sett, sedan år 2000, visar rapporten.

Problemet är snarare att de här kvinnornas arbete inte värderas lika högt som andras. Att de gör helt rätt, men inte belönas för det av samhället.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över hur diskrimineringen ser ut och vilka konsekvenser det får, baserat på klass, kön och etnicitet i vårt samhälle.
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vad skulle behöva göras för att etnicitet och bakgrund ska få mindre ekonomiska konsekvenser än idag?

7. Dröjer det 800 år tills Sverige blir jämställt?

Att kvinnor och män inte har samma ekonomiska jämställdhet i Sverige har vi redan konstaterat. Inte heller är det jämlikt kopplat till klass eller etnicitet.

I rapporten ”800 år kvar till jämställdhet?”, baserad på statistik från SCB, blir det tydligt att det går bra för vissa – men inte för andra. För den stora gruppen arbetarkvinnor – 48 procent av Sveriges kvinnor – är det mycket långt kvar. Sedan 2000 har den genomsnittliga löneinkomsten i princip stått stilla. Eller för att vara korrekt, den har ökat från 66,1 till 66,9 procent av männens löneinkomster.

För tjänstemannakvinnor ser utvecklingen helt annorlunda ut. År 2000 hade de 85 procent av männens löneinkomster, för att 2022 ha ökat till 94 procent.

Det blir tydligt att den ekonomiska jämställdheten har gått fram rejält för kvinnor i tjänstemannajobb under senare år. Detta är förstås positivt. Men när den andra halvan av kvinnorna – de i arbetaryrken halkar efter så påtagligt har vi ett problem.

Utifrån samma löneinkomstökningstakt görs en prognos om hur snart lönegapet sluts, baserat på samma statistik. För tjänstemannakvinnorna – som marscherat fram nio procentenheter på 22 år, dröjer det 46 år tills deras löner är jämställda männens.

För arbetarkvinnor ser det helt annorlunda ut. Med samma, mycket långsamma löneinkomstutvecklingstakt på 0,8 procentenheter på 22 år, skulle det dröja 890 år.

Räknat från 2022, det senaste året i statistiken, skulle Sverige vara jämställt år 2 912. 

Lägger man till etnicitet i ekvationen blir skillnaderna ännu tydligare. Tjänstemannakvinnor med svensk bakgrund tjänar nämligen 99,7 procent av männens löneinkomster. Detta att jämföra med arbetarkvinnor med utländsk bakgrund, de som ligger allra lägst ekonomiskt. De har endast 54 procent av männens löneinkomster.

Det värsta av allt är att den sistnämnda gruppen är de enda som backar i ekonomisk jämställdhet över tid. Sedan år 2000 har de backat från 55 procent av männens löneinkomster.

Detta är allvarligt. Som det ser ut nu går det inte att göra någon prognos om när arbetarkvinnor med utländsk bakgrund blir jämställda.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över prognosen om 890 år kvar till jämställdhet. Vilka för- och nackdelar finns det med att illustrera jämställdhetsutvecklingen så?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Hur ofta är det arbetarkvinnors jämställdhet som lyfts i politik, i facket eller i samhällsdebatten? Vad skulle vi vinna som samhälle på att vidga diskussionerna till att inkludera klass och etnicitet?

8. Jämlik jämställdhet vs elitfeminism

Klass och kön behöver kombineras för att se – och åtgärda – de verkliga jämställdhetsproblemen i Sverige. Ser vi endast till grupperna ”kvinnor” och ”män” missar vi ofta hur stora skillnader som framför allt finns inom gruppen kvinnor.

Samma problem uppstår när vi endast ser till klass. När arbetare och tjänstemän ställs bredvid varandra, syns inte de särskilda problem som statistiskt sett är vanligare bland kvinnor – och framför allt arbetarkvinnor (större ohälsa, lägre löneinkomster, sämre arbetsmiljö och överrepresentation i otrygga anställningar).

”Jämlik jämställdhet” är ett begrepp som kombinerar de två perspektiven. Här betonas jämlikhet – dvs klass – med jämställdhet – dvs kön.

Trots att det verkligen inte är något nytt perspektiv – det finns en lång historia av kämpar och tänkare som haft just de här glasögonen på sig – är det inte särskilt vanligt idag.

Sveriges jämställdhetsdebatt har länge varit rätt ensidig. Den liberalfeministiska ideologin har fått bli dominerande. Det är iochförsig inte så konstigt med tanke på de nyliberala strömningarna sedan 90-talet, med marknadisering och privatiseringar i samhället i stort.

Det som blir centralt i en liberalfeministisk inriktning är fokuset på individen, både som aktör, och som den som bär ansvaret. Det är inte i första hand politiken som ska fixa jämställdheten, utan det är upp till den enskilde att ta sig fram, upp och vidare.

Inom liberalfeminismen är målet att uppnå frihet som individ, inte som kollektiv och inte genom kollektiva reformer. Här handlar det om att utbilda sig, få ett välbetalt jobb och att krossa glastak. Visst kan kvinnor inspirera varandra, men det är aldrig någon annans än ditt eget ansvar att ta dig framåt.

Det här innebär att alltifrån jobbskatteavdrag, rutbidrag och minskad skatt på ISK ses som jämställdhetspolitik. Har du inte råd med rut? Ja, då borde du skaffat dig ett bättre betalt jobb.

Det finns en skarp kontrast mellan jämlik jämställdhet och liberalfeminismen. Medan den förra vill se samhällsförändring underifrån vill den senare inriktningen snarare lyfta enstaka kvinnor på höjden. 

Med liberalfeminismen – eller elitfeminismen – gynnas en elit, ett fåtal. Samhället blir inte jämställt, snarare ökar ojämställdheten, när liberalfeministerna bestämmer.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över skillnaderna mellan liberalfeminismen och jämlik jämställdhet. Vilka exempel kommer du att tänka på från din vardag eller samhällsdebatten där liberalfeminismen fått råda?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vilka är argumenten för en jämlik jämställdhet istället för liberalfeminism? Hur kan ni berätta om skiljelinjerna med andra i er närhet?

9. Sverige – världens mest könssegregerade land?

Det finns få andra länder i världen som har en så uppdelad arbetsmarknad som Sverige. Faktum är att de allra flesta svenskar jobbar på arbetsplatser där det egna könet dominerar.

Knappt var femte kvinna och var sjätte man har ett jobb där det ungefär lika många kvinnor som män (40-60 män/kvinnor). Bland yrken som tandhygienister, medicinska sekreterare, förskollärare och arbetsterapeuter är mer än 90 procent kvinnor. Bland träarbetare, snickare, motorfordonsmekaniker och VVS-montörer är inte ens fem procent kvinnor.

Den här verkligheten vore inte i sig problematisk om det inte vore för den systematiska undervärderingen av kvinnligt kodade jobb, medan det motsatta är sant för de manligt kodade jobben.

För även om utbildningskraven är likvärdiga, har de mansdominerade yrkena avsevärt högre löner och bättre villkor. 

Som i jobbet som undersköterska, Sveriges vanligaste jobb – där nio av tio är kvinnor. Det jobbet kräver, precis som jobbet som snickare – ett av männens vanligaste jobb – en gymnasieutbildning. 

Trots de likvärdiga förutsättningarna är lönerna olika. Genomsnittslönen för en snickare är enligt SCB 36 200 kronor i månaden, att jämföra med undersköterskans 31 700 kronor. Bland de senare jobbar dock nästan hälften deltid, vilket knappt någon alls gör bland snickarna,  vilket gör att undersköterskornas faktiska lön blir ännu lägre.

Men varför är arbetsmarknaden då så uppdelad? Varför väljer tjejer att bli barnskötare, sjuksköterskor eller vårdbiträden medan killar väljer jobb som elektriker, ingenjörer eller svetsare?

Det finns inget enkelt svar på den frågan. Men enligt forskarna bottnar det främst i seglivade, traditionella könsroller och de olika förväntningar som finns på unga tjejer och killar när de väljer utbildning och jobb. Föreställningarna om att kvinnor är bättre på att vårda, sköta om och ge omsorg , samtidigt som att män är bättre på att bygga, laga och ha hand om hårda frågor, är starka.

Att Sverige är så extremt internationellt sett, förklaras ofta med att jämställdheten gick fort fram under 1970-talet. Särbeskattning infördes liksom allmän förskola. Och när samhället tog över ansvaret från familjerna (läs kvinnorna) för omsorg om barn och äldre, var det där jobben fanns. 

Den offentliga sektorn, som finansieras av det offentliga, är i betydligt högre utsträckning kvinnornas domän. I privat sektor är det i stället män som dominerar, och här kan både löner och löneutveckling bli en annan.

Men detta är inte hela sanningen. Också i offentlig sektor tjänar männen bättre än kvinnorna. Det finns en värdediskriminering här, som det pratas alldeles för lite om.

Resultatet är att den extrema uppdelningen mellan könen på arbetsmarknaden både rättfärdigar och cementerar löneskillnader mellan kvinnor och män. Och de största effekterna syns bland arbetarkvinnorna.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över hur det ser ut i din egen umgängeskrets, hur många känner du som har en ”jämställd” arbetsplats?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vad skulle kunna göras för att luckra upp den segregerade arbetsmarknaden? Eller är det viktigare att ”bara” försöka öka kvinnors löner oavsett sektor och bransch?

10. Utbildning – kvinnors enda väg till bra lön?

En av de mest slående resultaten i Jämställdhetsinstitutets rapport ”800 år kvar till jämställdhet?” är den dramatiska ökningen av kvinnor som utbildar sig. När man tittar på det totala antalet förvärvsarbetande i Sverige är den största yrkesgruppen arbetarmän, en grupp som också har varit den största i modern tid. Den näst största gruppen har ända till 2019 varit arbetarkvinnor – men har sedan dess backat till förmån för tjänstemannakvinnorna.

Även om gruppen arbetarmän – dvs män med som mest gymnasieutbildning – också minskar över tid (tjänstemannamännen ökar också, om än långsamt) – är det inte alls samma utveckling som bland kvinnor.

Bland kvinnor har numera 52 procent en eftergymnasial utbildning, att jämföra med 28 procent av männen. Det är med andra ord nästan dubbelt så vanligt att kvinnor gör en akademisk karriär jämfört med männen.

En reflektion kring den här utvecklingen är att det sannolikt finns rationella förklaringar till att utbildningsgraden är så olika mellan könen. Den kanske viktigaste, går att utläsa i samma rapport. Den att löneinkomster beroende på klass och kön ser så olika ut.

Som det ser ut idag har nämligen en tjänstemannakvinna ungefär samma löneinkomst som en arbetarman (i genomsnitt 36 000 kronor respektive 34 000 kronor i månaden). Att utbilda sig, blir därmed ett sätt att få en lön som det går att leva på.

Ser man till arbetarkvinnors löneinkomstser ligger de i snitt på 26 000 kronor. Statistiskt sett tjänar kvinnor alltså ungefär 10 000 kronor i månaden på att utbilda sig.

Och medan samma sak är sant för männen, tjänstemannamän får hela 47 000 kronor i månaden efter skatt, är sannolikt incitamenten lägre här än bland kvinnor.

En viktig delförklaring handlar om arbetsvillkoren. För medan arbetarkvinnor sällan får en fast heltidsanställning, är detta legio bland arbetarmän (liksom bland tjänstemän). Och medan även männens jobb kan vara slitiga, är oftast löneutveckling bra. Detsamma kan inte sägas om arbetarkvinnorna.

Men vad är då problemet här? Är det inte bra att fler utbildar sig? Ja och nej. Självklart är det bra att kvinnor i större utsträckning inte accepterar de låga löner och dåliga villkoren som finns i jobben utan högre utbildningskrav. Självklart är det bra att fler kvinnor (läs tjänstemannakvinnor) får större ekonomisk frihet. Men problemet är att samhället inte bara behöver sina tjänstemän. Landet är uppbyggt på att undersköterskor, lokalvårdare och busschaufförer finns och håller landet igång.

Det stora problemet här är att kvinnorna som inte utbildar sig straffas för det. Att det bara är de som utbildar sig som får bra löner, villkor och anställningsförhållanden.

———-

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över hur det här med högre utbildning, har du märkt av att fler kvinnor utbildar sig jämfört med män i din närhet? Vilka tankar har du om orsakerna bakom detta?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Hur bör arbete värderas? Vad är rimliga löneskillnader beroende på utbildning, erfarenhet och andra faktorer?

11. Får arbetarkvinnor skylla sig själva?

Låg pensionen efter föräldraledighet, deltid och ett låglöneyrke. Är det ojämställdhet? Gör andra val, få annat resultat.”

Orden är KD-ledaren Ebba Buschs, från dåvarande Twitter för tio år sedan.

Borde arbetarkvinnor ha gjort ett annat val? Har de sig själva att skylla för låga löner och dåliga arbetsvillkor?

Det är inte svårt att konstatera att Sverige skulle sluta fungera utan arbetarkvinnornas jobb. För hypotetiskt, vad skulle hända om undersköterskorna inte fanns på sjukhus eller vårdcentraler, inom hemtjänsten, som personliga assistenter eller på äldreboenden? Vad skulle hända om barnsköterskor inte gick till jobbet eller om butikspersonal, lokalvårdare eller restaurangbiträden inte fanns på plats?

Visst, det blir spekulativt. Men det är sällan vi diskuterar samhället stora jämliks- och jämställdhetsproblem utifrån det här perspektivet.

Det går inte att komma ifrån att gå in i det politiska här. För det finns klara ideologiska och partipolitiska skillnader här, i synen på klass, värdet av arbete och vilka som ska belönas i samhället.

I boken ”Feminism på riktigt” (Lina Stenberg, Premiss förlag, 2022) granskas riksdagspartiernas jämställdhetspolitik med utgångspunkt i klass och kön. Utifrån en genomgång av två års riksdagsmotioner syns en klar skiljelinje, där samtliga partier till höger om Miljöpartiet knappt eller aldrig riktar sig till arbetarkvinnor i sin politik. Endast Vänsterpartiet och Socialdemokraterna hade mer uttalade satsningar för att underlätta för målgruppen, med ökat familjestöd, arbetsrättsliga reformer och tillgång nattis.

Bland de klassiskt borgerliga partierna (L, C, M och delvis KD) finns en politik som baseras i liberalfeministismen, där kvinnor ska uppmuntras att gå långt i livet. Detta innebär politik som utökad rut, privata sjukförsäkringar, jobbskatteavdrag och borttagen skatt på ISK-sparande. Allt för att belöna kvinnor som gjort rätt – som utbildat sig, som gör karriär och/eller har resurser. 

Omvänt finns det ”icke-belöningar” till de som inte utbildat sig, dvs till arbetarkvinnor. Här gör bidragstak, fler låglönejobb och uppluckrad arbetsrätt göra det ännu svårare att leva på sin lön.

Oavsett politisk inriktning är det tydligt att arbetarkvinnors arbetsliv inte är särskilt prioriterat. I välfärden, där arbetarkvinnor är överrepresenterade, har den ekonomiska svångremmen dragits åt under senare decennier. 

Enligt SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) borde staten investera 30 miljarder  kronor i välfärden för att bibehålla en fungerande service. Detta följs dock inte alls av politikerna. I den senaste statsbudgeten satsades endast sju miljarder på den här sektorn. Med en så underfinansierad välfärd blir det svårt att höja löner och förbättra arbetarkvinnornas arbetssituation.

Det finns väldigt lite i samhället som uppmuntrar arbetarkvinnor att vara stolta över sina jobb, över att känna sig värderade för sina insatser. Detta trots att samhället inte klarar sig en dag utan att den så viktiga arbetskraften går till jobbet varje morgon.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över vilka signaler som sänds om arbetarkvinnors jobb och arbetsplatser. Vilken status har de i samhället? Hur har det blivit så?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vilka blir konsekvenserna av att arbetarkvinnors jobb och branscher inte prioriteras? Vad borde göras för att värdera de här jobben mer – från politik och/eller från arbetsmarknadens parter?

12. Vi borde ha lärt av pandemin

Snart har det gått fem år sedan vår värld lamslogs av pandemin. Då, våren 2020 när coronaviruset drabbade så brutalt, då när så mycket av det vi tagit för givet slogs i spillror. Globalt beräknas mer än 18 miljoner människor ha avlidit. Bara i Sverige har över 21 000 personer dött, och den största andelen tillhör landets äldre befolkning.

Det som hände när pandemin drabbade så hårt, var att arbetarkvinnors arbetsmiljö sattes i fokus, på ett helt annat sätt än tidigare. När det rapporterades om sjukfall och om hur viruset slog inom äldreomsorgen hände något med allmänhetens förståelse.

Det larmades om äldreboende där personalen saknade skyddsutrustning, där handspriten var slut och där de inte kunde hålla isär sjuka och friska brukare. Anställda uppmanades att gå till jobbet trots symptom och fick hantera en enorm press. Samma sak skedde inom vården, när personalens vittnesmål om hur intensivvården av covid-sjuka patienter liknade krigsscener.

Plötsligt blev alla politiska partier eniga, vård och omsorg behöver ha tillräcklig kompetens och tillräcklig bemanning för att klara kriser som denna. Arbetsmiljön måste prioriteras, liksom säkerhet och de anställdas välbefinnande.

I Coronakommissionens rapporter lyftes just vård- och omsorgspersonalens beredskap som en av de allra viktigaste lärdomarna. Det går inte att förutse en kris, men för att vara på den säkra sidan om eller när den kommer behöver äldreomsorgen vara tillräckligt rustad, liksom vårdens olika delar.

Det dröjde dock inte länge förrän politikerna verkade ha glömt sina löften och utlåtanden. I valet 2022, när förvisso vaccinet var här, men pandemins konsekvenser likväl fanns i färskt minne, pratades det knappt om vad äldreomsorgens behov. Och sedan dess har satsningarna för att stärka upp arbetsmiljön inom de här sektorerna lyst med sin frånvaro. Det handlar inte bara om ifall en liknande pandemi skulle drabba samhället, utan lika mycket om att de som jobbar inom vård och omsorg ska slippa slita ut sina kroppar och bli sjukskrivna av stress. Det är ingen slump att just arbetarkvinnor har fyra gånger så många sjukdagar som tjänstemannamän och att den psykiska ohälsan ökar allra mest här. 

Sverige kunde ha lärt av pandemin, arbetsmiljön kunde ha förbättrats bland arbetarkvinnorna – de med de sämsta arbetsvillkoren. Men kanske är det inte för sent att lära av covid? Att påminna politikerna om deras löften?

 ———-

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över de förändringar som pandemin medförde. Vilka lärdomar har vi som samhälle dragit efter covid?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vad har förändrats i samhället efter pandemin? Och vad borde ha förändrats?

13. Vem kan lämna våldet?

Varje år dör i genomsnitt 13 kvinnor i Sverige av våldet från en partner eller en tidigare partner. Mäns våld mot kvinnor är ett enormt samhällsproblem, där de här fruktansvärda morden är toppen av ett isberg. Enligt Brottsförebyggande rådet (BRÅ) har 15 procent – nästan var sjätte kvinna – någon gång upplevt våld i en nära relation. Här är mörkertalet förmodligen stort, eftersom det inte ”bara” är det fysiska våldet som är så destruktivt.

Även det psykiska våldet, som inte alltid syns – hot om våld, försummelse, isolering, straffande tystnad, verbala kränkningar, känslomässig utpressning och förnedring –- gör enorm skada, på individnivå och på samhällsnivå. Också ekonomiskt våld – att kontrollera ekonomin som ett sätt att kontrollera sin partner – att ifrågasätta inköp, kräva något i utbyte mot pengar eller undanhålla nödvändigheter – är en del av det utbredda problemet med mäns våld mot kvinnor.

Just ekonomin är inte oviktig för att förstå en ojämn maktbalans, men också som delförklaring till att så många kvinnor inte kan lämna ett våldsamt förhållande. 

BRÅ visar också att det finns samband mellan graden av våldsutsatthet och utbildningsgrad. Det är vanligare att de som söker sjukhusvård efter våldsutsatthet har sämre ekonomi och kortare utbildning. Risken är också större att de här kvinnorna lever med en lägre ekonomisk standard upp till 10 år efter våldtillfället.   Det är inte alls konstigt att det är svårare att lämna en våldsam relation när den egna ekonomin är dålig, särskilt om det finns barn med i bilden. 

Många kvinnor oroas över hur de skulle klara en eventuell separation, oavsett våld. Enligt Fredrika Bremerförbundet är sex av tio kvinnor oroliga över hur de skulle klara sig ekonomiskt vid en skilsmässa. Och det är inte konstigt, priserna för boenden har ökat radikalt under senare år. Och med en ensam inkomst blir oron att lämna inte oviktig. 

Särskilt svårt är det att klara sig på en lön i ett arbetarkvinnoyrke, med arbetsmarknadens lägsta löner, med en överrepresentation i ovissa anställningar och ofrivilliga deltider. Ändå borde kvinnor som är utsatta för våld ha möjlighet att lämna, oavsett ekonomi. Här skulle samhället kunna göra betydligt mer, för att skapa ett jämställt Sverige.

———-

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över hur våld, makt och ekonomi hänger ihop. Vilka sätt finns det idag för kvinnor att lämna en våldsam relation?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vad har samhället för ansvar för att förebygga våldet och för att hjälpa kvinnor att kunna lämna i tid? Vad borde särskilt göras för att kvinnor med sämst ekonomiska förutsättningar ska kunna lämna?

14. Flexibla jobb – på arbetarkvinnors bekostnad

Det här med flexibla jobb – visst låter det bra? Som om jobben är bättre anpassade efter våra liv. Mer modernt, mer anpassat till dagens och framtidens hektiska vardag.

Men mer flexibilitet i arbetslivet betyder sällan just det. I alla fall inte för arbetarkvinnor.

Det var Alliansregeringen som började använda begreppet och som använde det i sina idéer kring ”arbetslinjen”. Helt i enlighet med politiken för större lönespridning, fler enkla jobb och sänkta skatter för de med höga inkomster, skulle det bli lättare att anställa och att avskeda. Företagen skulle enklare kunna styra sin verksamhet utan att ta för stor hänsyn till arbetstagarna.

I Alliansens ”Jobbmanifest” från 2010 beskrivs både hur de redan infört mer flexibilitet sedan valvinsten 2006, liksom hur det ska utökas ännu mer under kommande mandatperiod.

Det som är tydligt så här i efterhand är hur de flexibla jobben har kommit att betyda olika saker beroende på klasstillhörighet. Som ett resultat av den förda politiken. Särskilt är det nämligen arbetarkvinnor som har fått mer ”flexibla jobb”, i den bemärkelse som Alliansregeringen avsåg.

Idag har inte ens hälften av arbetarkvinnorna fasta heltidsanställningar, att jämföra med sju av tio tjänstemannakvinnor och arbetarmän, liksom nio av tio tjänstemannamän. 

Arbetarkvinnor har också lägre grad av deltider än tidigare, och många tvingas ta flera jobb för att klara sig. De osäkra villkoren och anställningarna gör naturligt nog att löneinkomsterna blir därefter. Det kan variera stort mellan månad till månad och kan göra det svårt att ha ekonomisk framförhållning. Detta – den oron för att klara sig ekonomiskt – hänger också ihop med en större ohälsa, både psykiskt och fysiskt. Detta visar bland annat Försäkringskassans rapport från november i år.

Hand i hand med utförsäljningar och privatiseringar av välfärden, sänkta skatter och mindre resurser till välfärden har villkoren i de kvinnodominerade sektorerna inom offentlig sektor skalats av. Här har mer ”flexibla” arbetsvillkor ofta varit avgörande för arbetsgivarna i sin jakt på att spara pengar. Genom att inte erbjuda heltider eller tillsvidareanställningar, genom att ha slimmade organisationer och inte ringa in vikarier har de kunnat minska utgifterna.

Man kan med fog säga att den flexibla arbetsmarknaden vilar på arbetarkvinnornas axlar.  

Flexibilitet betyder oftast något helt annat för landets tjänstemän. Det har sedan pandemin blivit vanligare att kunna jobba hemifrån för den här gruppen, vilket har underlättat för många tjänstemän i deras livspussel. Flexibiliteten är därmed övervägande positiv bland dessa, medan den är  negativ för landets arbetarkvinnor.

———-

Vill du veta vad du kan göra för att gemensamt göra vårt land mer jämställt? I kommentarerna finns förslag på ett par frågor att fundera över och diskutera. Vad tänker du? Skriv ned dina funderingar och frågor i kommentarerna!👇

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över hur det mer flexibla arbetslivet märks i ditt liv och i din omgivning. Vilka fördelar och vilka nackdelar ser du?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vilka konsekvenser får flexibiliteten på arbetsmarknaden på samhället i stort? Vad kan det komma att innebära på längre sikt om flexibiliteten fortsätter som idag eller blir ännu större? 

15. Vem ska ta de omöjliga kvinnojobben? 

Det är något konstigt som pågår i Sverige. Samtidigt som arbetslösheten når nya nivåer – åtta procent är officiellt utan jobb just nu – finns det rekordmånga jobb över. 

Och lyssnar man till vissa politiker låter det som om svenskarna är bortskämda och lata. Som om folk helst av allt är arbetslösa. Sanningen är betydligt mer komplex än så. 

Enligt en undersökning från bemanningsföretaget Manpower group saknar 77 procent av Sveriges företagare rätt kompetens just nu, vilket är ovanligt högt. Och det är inte bara IT-tekniker och särskilda tekniska specialister som samhället skriker efter. Kanske mest allvarligt är bemanningskrisen i välfärden – där arbetarkvinnor dominerar – som bara väntas växa under åren som kommer. Enligt Sveriges Kommuner och Regioner behöver 410 000 fler anställas i vård och omsorg under de närmaste åren.

Samtidigt vill allt färre vill jobba där. I en undersökning från Vårdförbundet från våren 2024 svarar så många som fyra av tio unga vuxna som jobbar inom vården att de inte kommer fortsätta att jobba kvar. När svenskarna tillfrågas om vilket bristyrke de skulle kunna tänka sig att omskolas i får vårdyrket det absolut lägst antal röster.

Och kanske är det inte så konstigt. I samma undersökning från Vårdförbundet svarar en av fem att arbetsbelastning är för hög för att kunna hantera. Nio av tio svarar att det är en hög eller för hög arbetsbelastning. Också inom barn- och äldreomsorgen anses jobben vara ohållbara. Knappt hälften av de tillfrågade i en undersökning från Kommunal svarar att de inte jobbar kvar i äldreomsorgen om tre år. Den största orsaken är psykisk trötthet – ett resultat av slimmade organisationer, låg bemanning och höga krav.

Men arbetsmiljön är bara en del av förklaringen varför kvinnorna inte vill jobba kvar i välfärden – eller alls söker sig dit.

Ingångslönerna är låga och löneutvecklingen är generellt sett dålig. Dessutom jobbar fyra av tio deltid och inte ens hälften har en tillsvidareanställning på 100 procent.

Det hela resulterar inte bara i en otrygg ekonomisk tillvaro utan också om en utsliten kropp och ett sönderstressat psyke för alltför många arbetarkvinnor i välfärden. Det är alltså inte svårt att se varför många väljer bort de här jobben, eller söker sig vidare.

Men det behöver inte vara såhär. Det går att satsa på bättre villkor, löner och arbetsmiljö. Och på bättre välfärd för patienter, brukare, barn och äldre. Men det kostar pengar. Enligt LO behövs 51 miljarder till i höjda statsbidrag till kommuner och regioner.

Det handlar – som så ofta – om politiska prioriteringar.

———-

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över det här med välfärdens resurser – har du märkt av nedskärningar? Har du noterat om eller hur det påverkar de anställda?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Har ni märkt om det satsas på att få fler att vilja jobba inom välfärden? Vad borde göras konkret för att få jobben att bli tillräckligt bra – så att jobben blir attraktiva?

16. Därför mår kvinnor allt sämre

Rapporterna om den ökade ohälsan bland kvinnor har kommit från många olika håll på sistone. Jämställdhetsmyndigheten pekar bland annat på den växande psykiska ohälsan bland främst tjejer och unga kvinnor. Folkhälsomyndigheten rapporterar om att kvinnor upplever sig må sämre än männen och Försäkringskassan visar hur kvinnors sjukfrånvaro är större. Den sistnämnda rapporterar till och med att Sverige sticker ut internationellt i hur stora könsskillnaderna är.

Statistiken visar dock att försämringarna vad gäller hälsa inte gäller alla kvinnor. Eller annorlunda uttryckt, det är inte bara kön som avgör, utan även klass.

Kvinnor med lägre utbildning och inkomster är de i Sverige som har sämst hälsa. 

Den yttersta konsekvensen av detta – att kvinnor med som högst högstadieutbildning som enda grupp i samhället backar i livslängd – har bland annat SCB och Folkhälsomyndigheten konstaterat.

Det som blir tydligt är att det inte går att frikoppla arbetarkvinnors sämre hälsa med deras sämre arbetsvillkor, löner och arbetsmiljö. Detta visar bland annat Försäkringskassan i en rapport som släpptes nyligen. Här förklaras kvinnors dubbelt sås stora stressrelaterade sjukfrånvaro jämfört med männen med att de förra är överrepresenterade i så kallade ”riskyrken” i välfärden. ”Tydligt är att kontaktyrken i frontlinjen utan krav på högskoleutbildning i första hand påverkas av den negativa stressen med obalans mellan krav och resurser”, som det står i rapporten.

Det som också är tydligt är att kvinnors större hem- och familjeansvar bidrar till den ökade ohälsan.

Och ohälsan drabbar inte bara arbetarkvinnorna själva, eller deras familjer. För samhället kostar det enorma summor. Bara den psykiska ohälsan, som utgör en femtedel av alla sjuktal, motsvarar 9,2 miljarder kronor. Det är ungefär lika mycket som staten betalar ut i rotbidrag per år. Vilka fler kostnader som tillkommer på sikt av den ökade klass- och könsrelaterade ohälsan, bör också inkluderas i en sådan beräkning. 

Det hade med andra ord lönat sig att satsa förebyggande på arbetarkvinnornas arbetssituation. Att erbjuda bra löner, bra anställningsförhållanden och en fungerande arbetsmiljö, med tillräcklig bemanning, lönar sig i längden för samhället.

Att det lönar sig för de enskilda kvinnorna och deras familjer, behöver väl knappast nämnas.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över om du märker av den här statistiken i ditt liv och i din omgivning. Märker du att ohälsan – och framför allt den psykiska ohälsan har ökat (och främst bland kvinnor)?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vad bör göras för att minska den klass- och könsrelaterade ohälsan i Sverige?

17. Kvinnors familjeansvar och ”mammabestraffningen”

Det går inte att förstå hur det ojämställda Sverige utan att se hur ansvaret för hem och familj skiljer sig mellan män och kvinnor. För även om vi har en av världens bästa föräldraförsäkringar och har varit föregångare, är föräldraskapet inte jämställt. Kvinnor tar i genomsnitt ut sju av tio föräldradagar, ungefär lika många vabdagar och utför majoriteten av det obetalda hemarbetet.

Trots att föräldraförsäkringen funnits i 50 år – och mammorna tog 95,5 procent av alla dagar 1974, har det alltså inte gått särskilt snabbt framåt. Ser man även till den obetalda föräldraledigheten blir bilden ännu dystrare. Då tar männen endast ut två av tio lediga dagar med sina barn.

Jämställdhetsmyndigheten konstaterar att kvinnor i snitt lägger 57 minuter mer på det obetalda hemarbetet jämfört med männen. Detta inkluderar matlagning, tvätt, bakning, disk, dukning, städning och sophantering. Kvinnor utför också – i genomsnitt – en större del av omsorgsarbetet i hemmet. Detta gäller främst i omsorgen om barn, men även av äldre anhöriga eller av familjemedlemmar med funktionsvariationer.

Det är inte svårt att se att det större ansvaret för hemarbetet ger en större stress bland kvinnor. Undersökningar visar att kvinnor som kommer hem från jobbet får ökad puls medan pulsen minskar för männen.

I rapporter om kvinnors ökade ohälsa görs den här kopplingen också. Och här blir klassaspekten viktig. För hälsotillståndet som den sämre arbetsmiljön och de otrygga jobben, med de låga lönerna – som arbetarkvinnor är överrepresenterade i – blir inte direkt bättre av att stress och kraven hemifrån dessutom är höga.

Att kraven på kvinnor är ohållbara är det många som vittnar om. Det går inte att förstå den ökade klass- och könskopplade ohälsan med samhällets ökade krav från alla håll, kombinerad med en sämre ekonomi och arbetsmarknadens mest slitsamma jobb. 

Ovanpå detta kommer även en ytterligare försvårande omständighet. Internationellt kallas fenomenet för ”Motherhood penalty”, en mammabestraffning, som går att se statistiskt även här i Sverige. Ser man på kvinnors och mäns löneutveckling, tappar kvinnor ekonomiskt när det första barnet föds. Och efter några år har hon fortfarande tappat, jämfört med om hon inte fått barn. Bland män syns inget sådant tapp, här tuffar löneutvecklingen på som vanligt, oavsett om han blir pappa.

Det här är resultatet av en utbredd diskriminering av kvinnor på arbetsmarknaden som inte går att förstå utan att se till hur arbetsgivare förväntar sig att det är mamman som ska ta huvudansvaret för hem och omsorg. Även kvinnor som är i fertil ålder men som inte skaffar barn, märker av den här diskrimineringen.

Kvinnor straffas med andra ord dubbelt – både direkt i sämre hälsa för att de tar ansvar för familj och hem – och ekonomiskt för att de just tar det ansvaret.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över hur ansvar för barn, familj och hem ser ut mellan kvinnor och män i din närhet. Vad tror du att den viktigaste förklaringen är till den ojämställda uppdelningen? 
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vad är viktigast att göra för att jämna ut familje- och hemansvar? Vem eller vilka bär ansvaret för att genomföra de förändringarna?

18. Vem har råd med julklappar i år?

I Sverige finns ingen fattigdom – här har alla så att de klarar sig. Här kan alla barnfamiljer fira en överdådig jul. Ingen blir utan julklappar från tomten. Eller, är det verkligen så?

Emellanåt blossar debatten upp om det här med fattigdom.Och  självklart ser det annorlunda ut i länder som Sverige jämfört med länder där torka, naturkatastrofer, krig och svält råder.

I västvärlden pratar man i stället om ”relativ fattigdom”, det som mäts genom att se hur stor andel av befolkningen som har mindre än 60 procent av medianinkomsten. Har man en lägre inkomst än så klarar man sig bara nätt och jämnt, eller inte alls. Och tyvärr är det alltför vanligt att svenskar lever i detta. Enligt Eurostatlevde 16 procent av svenskarna i ”låg ekonomisk standard år 2021. Och med de senaste årens skenande mat-, boende- och energipriser har den andelen med all sannolikhet ökat. Bara kostnaderna för julmaten har enligt Matpriskollen ökat med 6 procent sedan förra året.

Fattigdom hänger ihop med klass, men också med kön och etnicitet. Det finns gott om statistik som pekar på detta, men också att det är på de grunderna som klyftorna ökar.

De mest välbärgade i Sverige är oftast män, oftast högutbildade och har oftast svensk bakgrund. De med störst risk för fattigdom är som motsats, arbetarkvinnor med utländsk bakgrund. 

Enligt SCB är fattigdom nästan sju gånger vanliga bland utrikesfödda än utrikesfödda. Även kvinnor är överrepresenterade och särskilt de som är ensamstående med barn. Bland dessa lever en av fyra i fattigdom.

Även rapporten ”800 år kvar till jämställdhet?” visar hur klass, kön och etnicitet avgör inkomster – och därmed risken för fattigdom. Faktum är att den genomsnittliga löneinkomsten för arbetarkvinnor med utländsk bakgrund– 19 422 kronor – ligger drygt 500 kronor under det som regeringen har fastslagit som lägsta nivån för försörjning för arbetstillstånd. Detta är i sig anmärkningsvärt.

Hur blir det då med julklapparna i år? Hur många familjer tvingas avstå från julfiranden på grund av ekonomin? Stadsmissionen rapporterar att 38 procent fler söker stöd inför jul i år jämfört med i fjol. De upplever att de som söker är mer desperata och att många föräldrar äter själva mindre för att ha råd med klappar till barnen. 

Fattigdomen växer och att fira jul är alltmer en klassfråga. Ska det vara så?

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över hur du har märkt av de ökade kostnaderna för mat-, energi, boende eller annat under senare år. Vad har det fått för konsekvenser i ditt liv?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vad behöver göras i samhället för att minska den relativa fattigdomen? Vilka konkreta förbättringar skulle behöva göras?

19. Pensionerna – livets efterrätt för vissa

Det finns en tid i livet för många svenskar som är särskilt ekonomiskt tuffa. För medan arbetslivet ger större klass och könsklyftor är det inget mot vad pensionslivet gör.

Dels är skillnaderna stora och dels är nivåerna som alldeles för många äldre – framför allt arbetarkvinnor – lever på, väldigt låga.

Enligt LO har en genomsnittlig arbetarkvinna 16 100 kronor i pension i månaden – innan skatt. En tjänstemannaman har mer än dubbelt så mycket – 33 200 kronor.

Tanken med pensionerna är att det ska reflektera inkomsterna från arbetslivet. Och naturligt nog ger därför lägre löner – som arbetarkvinnorna har – sämre pensioner.

Men det är inte hela förklaringen. För här blir den arbetade tiden lika viktig. Jobbar man heltid, är man inte arbetslös eller har perioder av sjukdom, så blir pensionen högre. Samma sak blir det med frånvaro vid föräldraledigheter och vab.

Och eftersom arbetarkvinnor är överrepresenterade i otrygga anställningar och i störst utsträckning jobbar ofrivillig deltid, blir pensionerna naturligt nog ännu lägre. Särskilt illa blir det eftersom arbetarkvinnorna dessutom är de som oftast inte kan jobba ända till pensionsåldern, utan är så pass utslitna att de tvingas till förtida pension.

Allt det här förklarar varför hälften av LO-kvinnorna får garantipension. De har med andra ord inte tjänat ihop tillräckligt, enligt pensionssystemet. De får därmed som mest 11 603 kronor i månaden – före skatt. Men arbetarkvinnorna är även överrepresenterade när det kommer till äldreförsörjningsstöd och bostadstillägg.

Resultatet är att det finns många fattigpensionärer i Sverige – och de flesta är kvinnor som haft arbetaryrken. Enligt tidningen Senioren ligger den genomsnittliga pensioner för kvinnor under den relativa fattigdomsgränsen i 186 av 280 kommuner. I beräkningar från 2020 lever 181 000 kvinnor och 89 000 män som fattigpensionärer. Men eftersom levnadskostnaderna har ökat sedan dess, är de sannolikt fler idag.

Pensionsgapet mellan kvinnor och män är omkring 27 procent, vilket alltså är större än lönegapet. En viktig förklaring till den större inkomstklyftan är tjänstepensionen, som har en konstruktion där högre inkomster gynnas. Dessutom har många manligt dominerade branscher betydligt högre insättningar till tjänstepensionen än de kvinnliga branscherna.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över hur du ser på pensioner och rättvisa. På vilket sätt bör arbete löna sig på ålderns höst?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vad är det viktigaste att göra för att jämna ut pensioner mellan kvinnor och män? Hur kan man undvika att fler blir fattigpensionärer i Sverige?

20. Samhället förlorar på ojämställdheten

Det finns väldigt mycket som talar emot att ökade klyftor är bra. Ändå är det åt det hållet som utvecklingen går just nu. 

När välståndet är jämnt fördelat, när de som kan jobbar, och när de som behöver stöd får det, mår vi som bäst. Om detta finns det gott om forskning och erfarenhet som stöder.

Exempelvis skriver Finanspolitiska rådet om två stora negativa konsekvenser av ökade klyftor. Ett handlar om lägre tillväxt, det andra om en sämre tillit i samhället och därmed en urholkad demokrati. När medborgarna tycker att samhället börjar bli mer orättvist ökar dessutom riskerna för kriminalitet.

I boken ”Den inre ojämlikheten” skriver författarna Richard Wilkinson och Kate Pikett om hur ojämlikhet inte bara är dåligt för samhället, utan också för individerna. Den psykiska ohälsan ökar när avstånden mellan rika och fattiga blir större. Vi blir också mer uppdelade i vilka vi ser som gelikar och vilka som ”inte är som oss”, när klassklyftorna växer.

I Sverige har skillnaderna mellan de med högre och de med lägre inkomster ökat, särskilt sedan 1990-talet. Och främst syns skillnaderna när det kommer till ägande och kapital, även om också skillnaderna i inkomster från arbete blivit större.

SCB konstaterar att inkomsterna mellan de högt och lågt betalade på arbetsmarknaden inte varit såhär stora sedan 1975. Den bäst betalda tiondelen har också fått de högsta löneökningarna under 2020-talet. Den gruppen har lika stora förmögenheter som den lägst betalda halvan av svenskarna.

Att kvinnor – och framför allt arbetarkvinnor halkar efter så kraftigt i löneinkomster – är inte bara negativt för dem själva. Det är rent skadligt för samhället i stort. De utgör ungefär en fjärdedel av hela arbetsmarknaden och blir alltmer ett slags isolerad och tydligt definierad underklass. En viktig åtgärd som skulle minska på klassklyftorna är bättre arbetsvillkor för den här gruppen. När inte ens hälften av arbetarkvinnorna jobbar heltid och tillsvidare, får det ju konsekvenser.

Hela samhället skulle bli rikare om även kvinnor fick bra arbetsvillkor. Enligt en studie från OECD skulle de nordiska länderna kunna tjäna betydligt på en mer jämlik och jämställd arbetsmarknad. Om de nuvarande könsskillnaderna skulle tas bort skulle den årliga BNP-tillväxten per capita öka med 15 till 30 procent. 

Det finns all anledning att minska istället för att öka klyftorna i Sverige.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över hur du har märkt av ökade klassklyftor i Sverige. Hur har det påverkat dig och människor i din närhet?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vad är det viktigaste som behöver göras för att Sverige ska ha mindre klyftor? Vilka har ansvaret för att skapa ett mer jämställt och jämlikt Sverige?

21. Vilka tjänar på de ökade klyftorna?

Trots att vi vet att ett jämlikt och jämställt samhälle är gynnsamt, både för individerna och för samhället, växer alltså klyftorna i Sverige.

I Jämställdhetsinstitutets rapport ”800 år kvar till jämställdhet?” synliggörs den här utvecklingen, där samtliga grupper på arbetsmarknaden – utom arbetarkvinnorna – gått fram riktigt bra i löneinkomster sedan år 2000. Efter inflation har tjänstemannakvinnor ökat sina löneinkomster med 10 247 kronor i månaden, medan både tjänstemannamän och arbetarmän gått framåt med knappt 8 000 kronor i månaden.

Arbetarkvinnornas löneinkomster har också de ökat, men med endast 5 696 kronor. De som fått den allra minsta ökningen är arbetarkvinnorna med utländsk bakgrund, som endast fått 3 965 kronor mer i plånboken på 22 år.

Det finns tydliga vinnare över tid, sett till löneinkomsterna. Tjänstemannamän med svensk bakgrund har i genomsnitt 47 350 kronor i månaden – efter skatt. De som tjänar minst får hela två och en halv gånger mindre. Arbetarkvinnor med utländsk bakgrund, får i stället endast 19 422 kronor i plånboken.

Det lönar sig att ha rätt etnisk bakgrund, ha rätt kön och tillhöra rätt klass. 

Detta syns ännu tydligare när alla sorters inkomster läggs ihop. För det är en sak att ha en bra lön, en annan att dessutom få stora intäkter av näringsverksamhet och kapital. 

Görs endast en jämförelse baserat på kön här, är gapet mellan kvinnor och mäns inkomster dubbelt så stort än när löneskillnaderna mäts

Både dollarmiljonärerna och dollarmiljardärerna blir allt fler i Sverige. Och bland dessa är en övervägande del män med svensk bakgrund.

Att klyftorna ökar, att de fattiga liksom de rikaste blir fler, är en konsekvens av en politik som har gjort detta möjligt. Slopad förmögenhetsskatt, fastighetsskatt sänkta skatter på kapitalinkomster, förmånliga arvsregler och gynnsamma skatteregler för företagare, har gjort de rika ännu rikare. Dessutom har avregleringarna och privatiseringarna i välfärden hjälpt fler att bli förmögna.

Men även jobbskatteavdragen och den avreglerade bostadsmarknaden har gjort sitt till. Sverige förklaras ibland som ett skatteparadis för de rika. Men är detta rimligt – särskilt i svåra ekonomiska tider som nu?

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över det här med fler är rika i dagens Sverige. Är det ett problem för jämlikheten och jämställdheten? Varför?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vilket ansvar har samhällets mest förmögna för att skapa ett mer jämlikt och jämställt Sverige? Vad bör göras för att få de rika att kompensera mer?

22. Jämställdhet – vems ansvar? 

Det borde kanske vara en enkel fråga att besvara, vem som bär ansvaret för samhällets jämställdhet. Men det är faktiskt inte så lätt. För när det kommer till kritan är vi nämligen inte överens om den saken. Och detta beror till stor del på att vi inte är riktigt överens om vad jämställdhet och vad målet med jämställdhet är.

Är jämställdheten ett individuellt projekt, där varje enskild kvinna har ansvaret för sitt eget jämställdhetsprojekt – och att lyckas i livet? Innebär det att kvinnor och män ska bli mer olika, att könsrollerna ska stärkas ytterligare? Eller innebär det att samhället har ansvaret – och att både kvinnor och män har att vinna på att sträva mot lika rättigheter?

De politiska riktningarna, ideologierna som ligger till grund för skillnaderna mellan partierna, skiljer sig stort när det kommer till jämställdhet. Och därför ser också partiernas syn på ansvarsfrågan olika ut.

Men ska man återgå till den allmänt vedertagna definitionen av jämställdhet, att ”Sverige ska vara ett jämställt land, där kvinnor och män har samma rättigheter, skyldigheter och möjligheter i alla delar av livet”, blir det tydligare. 

För om målet handlar om att skapa ett jämställt samhälle, då är ansvaret också samhällets. Och vilka aktörer är då särskilt viktiga? Här hamnar staten, men också kommunerna och regionerna, högt upp. De som stiftar lagar, som möjliggör jämställda villkor och möjligheter i människors liv.

Men i samhället ingår fler aktörer, som företag, föreningar, media, organisationer och fackföreningar, för att nämna några, som också bär ansvar. Och sjävklart har samhällets medborgare även ett ansvar, både i form av väljare, anställda och familjemedlemmar.

När det kommer till den materiella jämställdheten, ekonomin och jobben, har arbetsmarknadens parter ett övergripande ansvar. Här finns saker att göra för att jämna ut mellan kvinnor och män, för mer jämställda arbetsvillkor och löner.

Men det övergripande ansvaret för att föra jämställdheten framåt är politikens. Det är här visioner och reformer för jämställdhet kan utformas och sjösättas.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över ansvaret hittills för jämställdheten. Vilka aktörer har sett till att föra jämställdheten dit vi är idag?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vilka aktörer är viktigaste framåt för att skapa ett mer jämställt Sverige? Rangordna de tre viktigaste som har störst ansvar just nu och de närmaste åren.

23. Vad är bra och dålig politik för jämställdhet?

Det är lätt att konstatera att jämställdhet inte är en särskilt prioriterad fråga bland svenska politiker. Kanske särskilt just nu, med krig och osäkerhet i omvärlden. 

Ändå är det en högt prioriterad fråga bland svenskarna. I valet 2018 var ämnet den tredje viktigaste frågan bland väljarna i SVT:s VALU2022 var det den sjunde viktigaste och i EU-valet i somras den sjätte viktigaste frågan.

Och trots det stora intresset verkar inte politikerna ta uppmaningen på särskilt stort allvar. Jämställdhet har varken varit något som prioriterats i riksdagsvalen 2018 och 2022 eller i EU-valet.

Men det är lätt att konstatera att icke-politik för jämställdhet för utvecklingen bakåt. Att när annat lyfts, när jämställdhet mest blir en sidofråga eller en fråga om ”lyx”, ja då backar jämställdheten. Exempelvis minskar kvinnors representation i politiken. I riksdagen är männen fler och bland de tyngsta posterna – bland utskottsordföranden – är bara en av fem kvinnor

I boken ”Feminism på riktigt” (Stenberg, 2022, Premiss förlag), görs en djupdykning i riksdagspartiernas jämställdhetspolitik. Här blir det tydligt att de olika partiernas prioritering av frågan, men också vad man faktiskt menar med jämställdhet, avgör vilken politik man för.

Här blir det tydligt att partierna prioriterar frågor om kvinnors överrepresentation i ohälsa, i sämre arbetsvillkor och i fattigdom, olika.

Särskilt tydligt blir det att regeringspartierna Moderaterna och Liberalerna har en övervägande liberalfeministisk analys, och främst ser jämställdhet som ett individuellt projekt, där kvinnor med resurser ska uppmuntras och belönas. Här finns politik för utökat jobbskatteavdrag, högre tak för RUT och minskad skatt på ISK-sparande. Sådant som gynnar vissa, men långt ifrån alla kvinnor, och som inte hjälper jämställdheten på bred front. Bland Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna finns en mer konservativ syn på jämställdhet, där kvinnor ska uppmuntras att ta mer ansvar för sina barn och äldre anhöriga, men också att arbeta inom klassiska kvinnoyrken. Här finns en politik för en stärkt familj och för starkare könsroller.

I boken ”Feminism på riktigt” konstateras att det är två partier – Socialdemokraterna och Vänsterpartiet som har en politik för ett jämställt samhälle. Miljöpartiet har även till stora delar sådan politik, men har även delar som är mer liberala och främst riktar in sig på enskilda individer. Det som särskiljer S och V är att politiken för jämställdhet har ett klassperspektiv, siktar mot breda förändringar och inkluderar sådant som arbetarkvinnors arbetsvillkor, arbetsmiljö och ohälsa.

Inga partier är dock perfekta, enligt boken analys. Det går att vara ännu bättre på att kombinera klass, kön och etnicitet. Att ännu tydligare driva en politik för att lyfta arbetarkvinnor och att prioritera målet om ett jämlikt jämställt samhälle.

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över ansvaret hittills för jämställdheten. Vilka aktörer har sett till att föra jämställdheten dit vi är idag?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Vilka aktörer är viktigaste framåt för att skapa ett mer jämställt Sverige? Rangordna de tre viktigaste som har störst ansvar just nu och de närmaste åren.

24. Så får vi ett jämställt Sverige

Det går att skapa ett jämställt samhälle – om vi vill. En första förutsättning är att frågan om jämställdhet faktiskt prioriteras. Detta innebär att se varför förbättringar behövs, att inte påstå att Sverige ju redan är jämställt eller att det finns annat som är viktigare.

När jämställdheten hamnar längre ner på dagordningen, då backar den. Så har det sett ut i alla tider.

Att skapa ett jämställt Sverige innebär att sätta upp en tydlig målsättning. Är jämställdhetens mål att göra ekonomin jämställd i Sverige – vad innebär i sådant fall det? Vilka är de största hindren härtill och hur överbyggs de?

En förutsättning här är att ha verkligheten klar för sig. För när jämställdheten mäts och klass och etnicitet läggs till i analysen, så blir det tydligt vari problemen ligger. Intersektionalitet behöver hela tiden vara en del av både problemformulering – och lösningar. 

Rapporten ”800 år kvar till jämställdhet?” visar med all önskvärd tydlighet att en fjärdedel av Sveriges arbetsföra befolkning backar ekonomiskt jämfört med alla andra. Det handlar om arbetarkvinnor – och särskilt om de med utländsk bakgrund.

Med samma löneinkomstutveckling som under 2000-talet, skulle det ta 890 år innan arbetarkvinnorna är ekonomiskt jämställda männen.

Att just arbetarkvinnorna är de som borde prioriteras syns även i en hel del annan statistik och forskning just nu. De har sämst ohälsa och de backar i livslängd – något som borde få oss att skyndsamt agera.

För att få ett jämställt samhälle behöver arbetarkvinnornas ekonomi och hälsa prioriteras. Och här ingår även sådant som boende och familjestöd men även deras makt och inflytande. Arbetarkvinnorna är en stor del av väljarkåren, partierna kan inte fortsätta att blunda för dem och deras röster.

Det är hög tid att politikerna sätter upp tydliga mål för ett jämställt Sverige. Här krävs en nationell handlingsplan, där allt ifrån arbetsmiljö till arbetstidsförkortning, borttagen karensavdrag och en mer jämställd föräldraförsäkring ingår. Tydligare regler mot lönediskriminering måste införas och Diskrimineringsombudsmannen behöver få ett utökat uppdrag, för att även inkludera etnicitet och klass.

Här behöver krafttag tas och här behövs allianser med arbetsmarknadens parter, med kvinnoorganisationer och med civilsamhället.

Det går att skapa ett jämställt samhälle – om vi vill. Och visst vill vi det?

Vad kan du göra? 

  • Reflektera över vilka mål som behöver sättas för ett jämställt Sverige – för politiken och eller för facket/arbetsmarknadens parter?
  • Diskutera med vänner, bekanta och arbetskamrater: Hur kan ni bidra till att sätta en större press på att skapa ett jämställt samhälle? Vad kan du/ni göra i er vardag/ på arbetsplatsen eller som förtroendevald för att medverka till att skapa ett jämställt Sverige?
Rulla till toppen